keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Voitto-mainoselokuvakilpailu - vuosien varrelta

Taas maaliskuussa palkitaan menneen vuoden parhaat mainoselokuvat. Vaikka suomalaisten elokuvientekotaidossa on monessa tilanteessa varaa parantaa, osataan mainoselokuvia tehdä kuin suuressa maailmassa. Tässä muutama näyte vuosien varrelta. 

Yritin kerätä kasaan Voitto-kisan voittajia, joita ei ihan kyllästymiseen saakka olla nähty.


Suunto voitti "R.A.L.L.F - Rabbits against losing Lucy-Feet" -videolla vuonna 2002. Itse en ollut videoa edes nähnyt aikaisemmin. Varsin mielenkiintoinen pläjäys. Toimii varsin Rakkautta ja Anarkiaa tyylisesti ja vaikkei olekkaan Suuntomainen mainos, tuo kuitenkin hyvin esille idean "enää ei tarvitse luottaa onneen".

Josta hyvin siirrymmekin Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalin mainokseen.


Kyseessä on varsin oivallisesti festivaalin idean esille tuova video. "Turha luulla, että tämä on kaikkien makuun". Vaikka festivaalilta olisi voinut odottaa jotain vieläkin huikaisevampaa pätkää, en kuitenkaan ihmettele voittoa.

Mielenrauhaa sekoittavasta mainoksesta siirrytään muunlaiseen häiriökäyttäytymiseen.


Mannerheimin Lastensuojeluliiton mainoksen lähtiessä pyörimään, huokaisin turhautumistani: "ei taas". Onneksi lopputulema oli kuitenkin jotain muuta. Ajattelin, että tässäkin lähdetään paapomaan nuorten tietokonepelaamisesta. Näin ei kuitenkaan ollut vaan mainos käsitteli sitä, kuitenka lapset saavat kaikkea muuta, paitsi huomiota. Hyvin kuvaava ja ajatuksia herättävä video. I like it.

Lopuksi vielä taidonnäyte siitä, kuinka hyvännäköinen ja elokuvamainen mainoselokuva todella voi olla.


Oikotien kanssa ydistynyt Igglo vei 2006 voiton "olipa kerran" mainoksellaan. Vaikkei mainos ehkä tuokkaan mitään mullistavaa ajatusta esille vaan pitäytyy oman paremmuutensa hehkuttamisessa, ei tämä vähennä mainoksen kauneutta. Miksi Suomessa ei tehdä näin näyttäviä elokuvia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?